à la Ala: Modelacja

środa, 13 kwietnia 2011

Modelacja


Tożsamość jest konkretnie przeżywana na poziomie psychologicznym poprzez wizerunek samego siebie. Znaczenie wizerunku wynika z faktu, że pośredniczy on w każdej relacji z innymi. To od nas zależy, jakie sygnały będziemy chcieli wysłać rozmówcom, ale najważniejsza jest świadomość istnienia publiczności. Sztuka skutecznego komunikowania polega bowiem na tym, by odbiorca przyswoił przekaz i odczytał jego znaczenie zgodnie z intencjami odbiorcy. Oczywiście odbiorca interpretuje przekaz przez pryzmat własnych doświadczeń, emocji i wartości, dlatego tym ważniejsze jest, aby sprawnie posługiwać się narzędziami autoekspresji. Indywidualizm i egocentryzm rozwijany jest przez konsumpcję, dlatego moda jako sztuka wyrazu doskonale się w tym środowisku odnajduje. Pomaga ona bowiem w zakotwiczeniu tożsamości i wyartykułowaniu różnić pomiędzy sobą samym i innymi ludźmi.

„Grzebiąc rano w szafie z ubraniami, nie stoję jedynie przed wyborem, co na siebie włożyć. Stoję przed wyborem pomiędzy różnymi wizerunkami: różnica pomiędzy elegancką garsonką a spodniami ogrodniczkami nie jest tylko różnicą pomiędzy tkaninami i stylem, ale również pomiędzy tożsamościami. Mam pełną świadomość, że ludzie będą przez cały dzień różnie mnie postrzegać, zależnie od tego, co mam na sobie, będę konkretnym typem kobiety z jedną konkretną tożsamością, która wyklucza inne. Czarna skórzana spódnica wyklucza dziewczęcą niewinność, ogrodniczki wykluczają wyrafinowanie, podobnie jest z elegancką garsonką i radykalnym feminizmem. Często marzyłam, żeby móc włożyć na siebie wszystko razem albo wyglądać, jakbym mała na sobie każdy możliwy strój, tylko po to, aby powiedzieć: jakim prawem myślicie, że jeden z nich to ja. Ale również: zobaczcie, mogę być wszystkim naraz.”

Jak mawiała Wirginia Wolf: „Wiele świadczy o słuszności poglądu, że to stroje noszą nas, a nie odwrotnie - choć każemy im przybrać kształt ramienia czy piersi, one kształtują nasze serca, nasze mózgi, nasze języki wedle swego upodobania.” Wszystkie czynniki składowe mody takie jak odzież, obuwie, dodatki itd. biorą udział w komunikacji niewerbalnej i kreują tożsamość ludzką zależnie bądź niezależnie od woli konkretnych jednostek. Sposób interpretacji otoczenia zawsze będzie się nieco różnił od intencji nadawcy, ale prawdą jest, że ”ludzie poszukują, wyrażają, potwierdzają i wzmacniają swój sens istnienia poprzez to co posiadają.”

Moda, podobnie jak wiele innych dziedzin, nie jest wolna od wad, dlatego należy korzystać z niej w sposób rozważny i krytyczny. Może ona zdominować sposób myślenia i wyznawane wartości, stać się zagrożeniem dla zdrowia czy popsuć relacje międzyludzkie. Moda jest silnym czynnikiem psychospołecznym, nie występuje jedynie w kategoriach biznesowych, dlatego jej oddziaływanie jest tak fascynujące. Zachowując bezpieczny dystans warto korzystać z możliwości, jakie dostarcza, nie zapominając jednak o toksycznym ładunku jaki ze sobą niesie, zgodnie ze słowami Emilie de Chatelet: „Kobiety bez charakteru podążają za modą, kobiety pretensjonalne doprowadzają ją do przesady, kobiety zaś obdarzone dobrym smakiem wdają się z nią w przyjazne układy.”


_________
Niniejsza treść stanowi własność Alicji Taboryskiej i nie może być wykorzystywana do żadnych celów oraz nie może być kopiowana i/lub upubliczniana w jakiejkolwiek formie.

2 komentarze:

  1. Z jakich książek korzystała Pani przy pisaniu tego artykułu? Dziękuję za odpowiedź! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Moja praca mgr leży gdzieś, pod pod stertą książek;) To wszystko ogólnodostępna wiedza, wystarczy chwilkę poszukać :)

    OdpowiedzUsuń